#1. Rätt teknik

Med rätt teknik kommer du att synas och finnas!

Varför skall du bry dig?

“Every second in delayed load time costs Amazon 1.6 billion dollars”


Source: FastCompany

“Improving your load time by 0.1s can boost conversion rates by 8%”


Source: Google/Deloitte Milliseconds Make Millions
 

En del saker är viktigare än andra, det gäller bara att ha koll på vilka!

  • Internet nätverk (Infrastruktur, t ex Google Cloud Platform)

  • Val av datacenter (var är din marknad geografiskt)

  • Mobile first (Googles Mobilegeddon) 

  • Google Web Master Tools (riktlinjer för hemsidan + felsökning)

  • Hastighet (Optimering av hemsidan)

  • Teknisk SEO (Optimering för ”crawlers”)

  • Säkerhet (https:// protokoll men även för hacker-attacker)

  • Skalbar (Elastisitet vid trafikökningar)

  • CDN (Var och på vilken server ligger länkat material)

  • PHP (Vilken version)

  • HTTP (Vilken version. Obs! inte att förväxlas med säkerhet https://)

  • Administration (Användarvänligt)

  • Support (Hjälp får du från din Hosting)

Tips på verktyg som hjälper dig med tekniken:

Bästa WordPress Managed Hosting (listar dessa eftersom vi arbetar mest med WordPress):

Här är de bästa managed hosting leverantörerna. Har du specifika behov t ex global närvaro är valet extremt viktigt. Hör av dig om du har frågor kring hosting så hjälper vi dig hitta det rätta valet.

Interserver

A2 Hosting

Kinsta

Liquid Web

SiteGround

WP Engine

 

Tekniska SEO verktyg:

Här är verktygen som hjälper dig med den teknisk SEO, ”keyword” analys och teknisk optimering av ditt innehåll.

Screaming Frog

Förmodligen den mest kända och en av de absolut bästa, webbsajt-crawlern/spindeln. Med det här verktyget kan du göra en djupanalys av din hemsida ur ett tekniskt perspektiv men även innehållsmässigt.

SEMrush

Det mest kompletta SEO-verktyget på marknaden. Den funktion som verktyget inte har behöver du förmodligen inte heller – allt från sökordsresearch och konkurrensanalys till teknisk SEO. All data kommer från egna gigantiska databaser (i samma klass som Google).

Google Ads/Google Keyword Planner

Google Keyword Planner är en del av Google Ads där du kan se sökvolym för ett specifikt sökord och få förslag på relaterade sökord. Dessutom kan du se upp till 4 års historisk sökvolym, och på så sätt enkelt analysera trender.

Ubersuggest

Billigt ”all-in-one”-verktyg som låter dig skapa projekt, crawla din sajt, tracka ranking och genomföra sökordsresearch- samt analys.

AnswerthePublic.com

Answer the Public är ett SEO-verktyg som hjälper dig att hitta så kallade ”long-tail” sökord. Skriv in ditt primära sökord och få förslag på sökfrågor.

Google Trends

Med Google Trends kan du se söktrender för ett specifikt sökord samt jämföra olika sökord- och frasers popularitet över tid. Du kan även se vilka sökord som är populära just nu i olika regioner.

Google Search Console

Google Search Console är ett viktigt verktyg för alla som har en hemsida. Här får du mycket teknisk information om din sajt – duplicerad meta data, hur många sidor som är indexerade och ifall hemsidan har säkerhetsproblem. Du kan även se en lista över sökord som du rankar på just nu, din hemsidas CTR och genomsnittlig position för respektive sökord.

Google Analytics

Google Analytics är ett måste för alla som äger en hemsida. Här hittar du insikter om hur din hemsida presterar och hur besökarna beter sig.

Mobile-Friendly Test (Google)

Googles Mobile-Friendly Test är ett enkelt men väldigt användbart verktyg från sökjätten där du kan testa hur bra anpassad din hemsida på mobila enheter. Google rankar och indexerar sedan ett par år tillbaka alla sidor ”mobile-first”.

Google PageSpeed Insight

Googles PageSpeed Insight är ett genialt verktyg för att analysera hur snabb din sida är och ger dig förslag på vilka åtgärder att förbättra din sajts laddningshastighet, vilket är en mycket viktig rankingfaktor.

GTmetrix

GTmetrix är, precis som Google PageSpeed Insight, ett verktyg för att testa och analysera hur din hemsida presterar och hur snabbt den laddar.

Pingdom Tools

Pingdom Tools är ytterligare ett verktyg, som likt PageSpeed Insight och GTmetrix, hjälper dig att utvärdera hur din hemsida presterar och dess laddningshastighet.

Structured Data Markup Helper

Structured Data Markup Helper är ett verktyg från Google som vägleder dig i hur du ska markera upp element på din sida för att Google lättare ska förstå innehållet. På så sätt kan sökmotorn presentera din sida i form av så kallade ”rich-snippets” i sökresultatet.

Rank Math

Rank Math är ett av de överlägset bästa SEO-verktyget för WordPress. Förutom de tekniska funktionerna som verktyget erbjuder, möjligheten att göra en mindre SEO-analys av din sajt, hantera re-directs och enkelt optimera meta data. Rank Math är din egen SEO-assistent, och ger dig konkreta tips om hur du kan förbättra optimeringen av en sida eller ett inlägg.

Yoast

Yoast är ett nästintill legendariskt plugin för alla som någon gång byggt en hemsida i WordPress och ägnat sig åt SEO. Yoast har under en längre tid varit marknadsledande på funktioner för teknisk och innehållsmässig optimering.