#3. Utökad marknadsstrategi

The Larger Market Formula

The Larger Market formula

Det är så här marknader allt som oftast ser ut. Marknader mellan olika branscher skiljer sig inte speciellt åt fast många säger så. Detta är en klassisk marknadstriangel som roterar över tid. De flesta fokuserar sina insatser till de översta 3%:en medans du skall utöka din marknad till första tre på 40%!

3%

Är redo att köpa nu. De vet vad de vill ha och men de kanske inte vem som skall få leverera till dem än. Här är konkurrensen hård om du inte har förtroende (trust), ett stort upplevt värde och ett starkt varumärke som hjälper dig. Vilket du självklart har, därför att du har jobbat med de nedre 37% innan de är redo att köpa!

17%

Denna marknadsandel är medveten om att de har ett behov och vet inte riktigt än hur de skall lösa problemet. Här kommer du in med relevant information om hur de löser problemet på bästa sätt. Du jobbar självklart in dina unika värdeerbjudanden och ditt varumärke in kommunikationen. Du förbereder prospektet för att flyttas till 3% nivån – redo att köpa.

20%

Är medvetna eller börjar bli medvetna om att de har problem. Till den här marknadssegmentet levererar du kommunikation som stärker till värdeerbjudande, förtroende (trust) och varumärke. Den här fasen är förberedande för att det skall gå lättare att påverka i de betydligt hetare faserna. Vi har redan ett enormt försprång mot de konkurrenter som endast jobbar i fasen 3%, vilket de flesta gör.

60%

De resterande basen i pyramiden är inte mottagliga för kommunikation och är omedvetna om att de har problem. Det är ingen idé att ödsla tid och budget på dessa vi den här tidpunkten. Triangeln roterar över tid så denna grupp kommer att flyttas uppåt i framtiden. Vi måste därför ha en kontinuerlig automatiserad marknadskommunikation igång konstant för att inte förlora viktiga affärer.

 

Hur ser marknaden ut och var befinner du dig?

Vid 16% marknadsandel befinner sig marknaden/ditt företag i en ”tipping point” för att övergår till en massmarknad eller mogen marknad. Det är det som ofta kallas ”Crossing the Chasm”. Det är där som innovationer blir till ”bäst säljare” när du klarat av att komma över gapet.

2,5% ”Innovators” 

Först att ta till sig en ny innovation. De är ofta benägna att ta risker, de är välutbildade och har intresse av att följa utvecklingen.

13,5% ”Early adopters

Den andra gruppen att ta till sig en nya innovationer. Ofta välutbildande och sociala ledare.

34% ”Early majority

Det är gruppen som vill ha en fullt utvecklad produkt/lösning som inte är så riskbenägna. När detta uppstår med en produkt/marknad övergår den till att bli massmarknad.

34% ”Late majority

Dessa är inte alls riskbenägna och vill ha beprövade produkter och lösningar. Tar inga risker, skeptiska och traditionella.

16% ”Laggards

Är gruppen som tycker att fax och knapptelefon är ”great” fortfarande och förstår inte varför Telia vill att de skall övergå till mobiltelefon. Internet vad är det?