#6. Copy strategi6
De bästa rubrikerna som säljer skrivs oftast av ”skvallerpressen”
“80 Cents of Your Dollar Should Be Spent on Writing Headlines”
David Ogilvy
Lär dig skriva av de som verkligen säljer, lösnummer...
Tänk att du har ca 3 sekunder på dig att sälja din produkt/tjänst. Du skriver rubriker som hjälper det emotionella att ta snabba beslut utan att koppla på system 2 som vi tidigare tagit upp i strategi #4. Det finns knep och strategier för att påverka individer till snabba köpbeslut. Utnyttja dem till din egen fördel.
Att skriva riktigt bra copy är ett yrke och ett hantverk som kräver gedigen kunskap. Att skriva texter som säljer kräver än mer. Det är som David Ogilvy skriver: Av varje dollar du spenderar skall 80 cent gå till att skriva rubriken, ja det vill säga om du verkligen vill ha resultat.
Nedan ser du filmen om David Ogilvys — Big Ideas. Den är mer aktuell än någonsin i dessa tider när alla springer åt samma håll och använder historiska data och lättvindiga kundundersökningar som som beslutsunderlag.
Bli kreativ och skapa stora ideér som löser dina kunders problem de inte visste att de har! Ge dem vad de vill ha istället för vad de behöver…
David Ogilvys 7 reklamtips
1. Tänk stort eller gör något annat
“Don’t bunt. Aim out of the ball-park. Aim for the company of immortals”.
– David Ogilvy
Citatet är en baseball-referens som betyder: du skall alltid sikta på en home-run. Du måste sikta mot stjärnorna för produkten/tjänsten är beroende av du gör det.
2. Gör din hemläxa
Advertising people who ignore research are as dangerous as generals who ignore decodes of enemy signals.
– David Ogilvy
Ogilvy arbetade flera åt George Gallup, grundaren av Gallup, ett av världens mest kända undersökningsföretag. Det var där han lärde sig värdet att veta vad målgruppen tänker.
Du kan skriva bra copy om du vet:
- Vem du skriver det för
- Hur personen tänker
- Vad personen vill ha
Om du har gjort din research kommer du att lyckas skriva lysande copy.
3. Dina kunder är inga idioter
“A consumer is not a moron. She’s your wife. Don’t insult her intelligence, and don’t shock her”.
– David Ogilvy
En charmig pitch, rubrik eller text är fint. Glöm aldrig att kunden är hos dig för att de behöver lösa ett problem med din produkt och/eller lösning. Behandla alla med respekt och värdighet för det är du som har något att sälja.
4. Din rubrik är 80%
“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar”.
– David Ogilvy
Rubriker är din hemliga ingrediens, magiska sås och ditt ess i rockärmen. Det är i rubriken allt skall vara perfekt. Tänk stort, använd starka ord, och se till rubriken gör jobbet.
Gör så här:
- Beställ e-boken – Skriv magnetiska rubriker, som är baserade på fungerande och testade rubriker. E-boken innehåller en rad andra copy tips och trix…
- Inled med ett värdeerbjudande, som får dem att vilja läsa mer
- Om du har möjlighet, A/B-testa dina rubriker, för att se vilken som fungerar bäst
5. Förklara varför de skall köpa
“The more informative your advertising, the more persuasive it will be”.
– David Ogilvy
Du har redan fångat deras uppmärksamhet med en magnetisk rubrik som berättar om produkten och/eller tjänsten, men innan din kund tar ett köpbeslut vill de veta:
- Varför är produkten/tjänsten intressant?
- Varför är det en bra deal?
- Varför skall de vara intresserade?
- Varför skall de köpa från dig?
- Varför skall de köpa den nu och inte senare?
- Varför skall de lita på vad du säger?
Medvetet eller undermedvetet går alla igenom dessa frågor. Om du vill att de skall göra något, behöver du bara svara på frågorna och därför måste din copy vara informativ.
6. Glöm inte att du skall sälja
“If it doesn’t sell, it isn’t creative”.
– David Ogilvy
Så sant som det är skrivet. Gå ut och lös kundens problem!
7. Din copy är viktig. Behandla den därefter
“Like a midwife, I make my living bringing new babies into the world, except that mine are new advertising campaigns”.
– David Ogilvy
David Ogilvy brukade se på sina kampanjer som en baby, han gav dem näring, slogs för dem och såg till att de utvecklades.