Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

#3. Utökad marknadsstrategi

The Larger Market Formula

The Larger Market formula

Det är så här marknader allt som oftast ser ut. Marknader mellan olika branscher skiljer sig inte speciellt åt fast många säger så. Detta är en klassisk marknadstriangel som roterar över tid. De flesta fokuserar sina insatser till de översta 3%:en medans du skall utöka din marknad till första tre på 40%!

3%

Är redo att köpa nu. De vet vad de vill ha och men de kanske inte vem som skall få leverera till dem än. Här är konkurrensen hård om du inte har förtroende (trust), ett stort upplevt värde och ett starkt varumärke som hjälper dig. Vilket du självklart har, därför att du har jobbat med de nedre 37% innan de är redo att köpa!

17%

Denna marknadsandel är medveten om att de har ett behov och vet inte riktigt än hur de skall lösa problemet. Här kommer du in med relevant information om hur de löser problemet på bästa sätt. Du jobbar självklart in dina unika värdeerbjudanden och ditt varumärke in kommunikationen. Du förbereder prospektet för att flyttas till 3% nivån – redo att köpa.

20%

Är medvetna eller börjar bli medvetna om att de har problem. Till den här marknadssegmentet levererar du kommunikation som stärker till värdeerbjudande, förtroende (trust) och varumärke. Den här fasen är förberedande för att det skall gå lättare att påverka i de betydligt hetare faserna. Vi har redan ett enormt försprång mot de konkurrenter som endast jobbar i fasen 3%, vilket de flesta gör.

60%

De resterande basen i pyramiden är inte mottagliga för kommunikation och är omedvetna om att de har problem. Det är ingen idé att ödsla tid och budget på dessa vi den här tidpunkten. Triangeln roterar över tid så denna grupp kommer att flyttas uppåt i framtiden. Vi måste därför ha en kontinuerlig automatiserad marknadskommunikation igång konstant för att inte förlora viktiga affärer.

 

Hur ser marknaden ut och var befinner du dig?

Vid 16% marknadsandel befinner sig marknaden/ditt företag i en ”tipping point” för att övergår till en massmarknad eller mogen marknad. Det är det som ofta kallas ”Crossing the Chasm”. Det är där som innovationer blir till ”bäst säljare” när du klarat av att komma över gapet.

2,5% ”Innovators” 

Först att ta till sig en ny innovation. De är ofta benägna att ta risker, de är välutbildade och har intresse av att följa utvecklingen.

13,5% ”Early adopters

Den andra gruppen att ta till sig en nya innovationer. Ofta välutbildande och sociala ledare.

34% ”Early majority

Det är gruppen som vill ha en fullt utvecklad produkt/lösning som inte är så riskbenägna. När detta uppstår med en produkt/marknad övergår den till att bli massmarknad.

34% ”Late majority

Dessa är inte alls riskbenägna och vill ha beprövade produkter och lösningar. Tar inga risker, skeptiska och traditionella.

16% ”Laggards

Är gruppen som tycker att fax och knapptelefon är ”great” fortfarande och förstår inte varför Telia vill att de skall övergå till mobiltelefon. Internet vad är det?