#7. The Godfather Strategy

Upplevt värde som inte går att motstå.

Se till att dina produkter/tjänster har ett upplevt värde högst upp i värdetrappan, vilket gör att de blir svåra att motstå.

Du har två enkla val: antingen skapar du det som efterfrågas eller skapa efterfrågan på det du gör!

Det är mycket billigare att skapa efterfrågan än att förändra verkligheten!

Modellen ovan visar upplevt värde och vilken effekt ett upplevt värde har. Ett högre upplevt värde på din produkt/tjänst är lika med mer betalt. ”10 X gap” kallas det ofta när det upplevda värdet överstiger det verkliga värdet. Det du skall tänka på är att ett upplevt värde är dina kunders uppfattning vilket värde dina produkter/tjänster har. Vilket leder till hur du skall tänka på ditt upplevda värde:

Du har funktioner i din produkt/tjänst som mappar mot Profil och Neocortex. Den analytiska delen av hjärnan som svarar på vad. I ekonomiska kretsar så är detta modellen för hur du skall sälja dina produkter/tjänster. Ingen påverkan av något utan produkten/tjänsten är vad den är och adderar du funktioner eller gör något som du tycker ökar värdet på produkten så är det självklart att vi kan höja priset och din produkt säljer mer, eller? 

Ekonomer utgår ifrån att alla agerar enligt ett funktionsmönster där argument om funktion och rationella argument bestämmer vad som säljer och vad som inte säljer. I den perfekta av världar fungerar nog detta, men inte i den värld vi lever i. 

Vi använder enbart rationella beskrivningar på emotionella beslut!

Vill du sätta ett högre pris på dina produkter/tjänster så kräver det att du har kontroll på vad dina kunder tycker, tänker och känner för din produkt/tjänst. För det är nämligen där som allt bestäms vad du har för upplevt värde på dina produkter/tjänster.

Vet du ditt upplevda värde är det inte svårt att ge ett erbjudande de inte kan motstå...

Ja, då återstår bara det enkla… att veta vilket ditt upplevda värde på dina produkter/tjänster har hos dina kunder. Du kan ju alltid fråga dem, eller inte. Vi citerar Steve Jobs här, Adam Ferrier och the IKEA Shopping Experience. Skulle IKEA lyssnat på sina kunder när de skapade sin köpresa hade den nog sett lite annorlunda ut. Håller du inte med..?

Du skall tänka större, göra skillnad och bygga varumärke!